Fontos Információk közhasznú hasznos információk gyűjteménye.
 
Fontos Információk közhasznú hasznos információk gyűjteménye - fontosinfok.hu
Belépés | Regisztráció
Keresés:
Hírlevélre:
FontosInfok.hu kategóriák:
RSS feliratkozás: ÁllásInfo ÁllásInfo
RSS feliratkozás: BankInfo BankInfo
RSS feliratkozás: BiztosításInfo BiztosításInfo
RSS feliratkozás: BoltInfo BoltInfo
RSS feliratkozás: EgészségInfo EgészségInfo
RSS feliratkozás: GasztroInfo GasztroInfo
RSS feliratkozás: GépjárműInfo GépjárműInfo
RSS feliratkozás: HirdetésInfo HirdetésInfo
RSS feliratkozás: IngatlanInfo IngatlanInfo
RSS feliratkozás: KulturInfo KulturInfo
RSS feliratkozás: SzállásInfo SzállásInfo
RSS feliratkozás: SzolgáltatásInfo SzolgáltatásInfo
RSS feliratkozás: TelepülésInfo TelepülésInfo
RSS feliratkozás: UtazásInfo UtazásInfo


FontosKérdés kategóriák:
RSS feliratkozás: Állatok, növények Állatok, növények
RSS feliratkozás: Családi kapcsolatok Családi kapcsolatok
RSS feliratkozás: Egészség, életmód Egészség, életmód
RSS feliratkozás: Egyéb kérdések Egyéb kérdések
RSS feliratkozás: Emberi kapcsolatok Emberi kapcsolatok
RSS feliratkozás: Ezotéria, spiritualitás Ezotéria, spiritualitás
RSS feliratkozás: Fogyókúrák, diéták Fogyókúrák, diéták
RSS feliratkozás: Gasztronómia, étel, ital Gasztronómia, étel, ital
RSS feliratkozás: Gyerekvállalas, nevelés Gyerekvállalas, nevelés
RSS feliratkozás: Közlekedés Közlekedés
RSS feliratkozás: Kultúra és közösség Kultúra és közösség
RSS feliratkozás: Műszaki eszközök Műszaki eszközök
RSS feliratkozás: Otthon, lakás Otthon, lakás
RSS feliratkozás: Pénz, üzlet Pénz, üzlet
RSS feliratkozás: Politika, jog Politika, jog
RSS feliratkozás: Sport, mozgás Sport, mozgás
RSS feliratkozás: Számítástechnika, IT Számítástechnika, IT
RSS feliratkozás: Szépségápolás, divat Szépségápolás, divat
RSS feliratkozás: Szerelem, párkapcsolat Szerelem, párkapcsolat
RSS feliratkozás: Szórakozás, hobby Szórakozás, hobby
RSS feliratkozás: Tanulás, oktatás Tanulás, oktatás
RSS feliratkozás: Tudomány Tudomány
RSS feliratkozás: Utazás Utazás
RSS feliratkozás: Ünnepek, évfordulók Ünnepek, évfordulók
RSS feliratkozás: Vallás, hitélet Vallás, hitélet


Menetrendek.net kategóriák:
RSS feliratkozás: BKK BKV menetrendek BKK BKV menetrendek
RSS feliratkozás: Busz menetrendek Busz menetrendek
RSS feliratkozás: Hajó komp menetrendek Hajó komp menetrendek
RSS feliratkozás: Jegyárak Jegyárak
RSS feliratkozás: Repülőgép menetrendek Repülőgép menetrendek
RSS feliratkozás: Teleautós fuvarok Teleautós fuvarok
RSS feliratkozás: Térképek Térképek
RSS feliratkozás: Útvonaltervezés Útvonaltervezés
RSS feliratkozás: Vasúti menetrendek Vasúti menetrendek


Csodaszarvas ebolt
BoltInfo
Oldal felvétele a könyvjelzők közé
Tovább küldés emailben
Nyomtatás
Boltot keres, de nem tudja hol van?Itt megtalálja a keresett boltot. Böngésszen a boltok ajánlatai között..
Bolt Infok: találja meg a keresett boltot nálunk
 
 
 
Bolt Infok egy helyen
 
Élelmiszerboltok  élelmiszerbolt kereső élelmiszer üzelet áruház települések szerint
Muszaki áruházak boltok Muszaki áruház bolt kereső muszaki elektronikai üzelet áruház települések szerint
Barkácsboltok  Barkácsbolt kereső Barkács üzelet áruház települések szerint
Gazdaboltok  Gazdabolt kereső Gazda üzelet áruház települések szerint
 
Bútorboltok  Bútorbolt kereső Bútor üzelet áruház települések szerint
Ruhaboltok  Ruhabolt kereső divat ruházati üzelet áruház települések szerint
Cipoboltok árak Cipobolt kereső Cipo üzelet áruház települések szerint
Sportboltok árak Sportbolt kereső Sport üzelet áruház települések szerint
Illatszerboltok  Illatszerbolt kereső Illatszer árak üzelet áruház települések szerint
Virágboltok  Virágbolt kereső Virág árak üzelet áruház települések szerint
Bioboltok  Biobolt kereső Bio tternék árak üzelet áruház települések szerint
Papírboltok  Papír írószerbolt kereső Papír írószer áruk árak üzelet áruház települések szerint
 
Antikvárumok Antikvárium kereső antikvárium árak üzelet áruház települések szerint
Könyvesboltok  Könyvesbolt kereső könyv árak üzelet áruház települések szerint
Plazák Pláza kereső Pláza bevásárlóközpontok üzelet áruház települések szerint
Piac Piacok kereső vásár vásárok üzelet áruház települések szerint
 
Étterem Éttermek kereső Étterem árak restaurant éttermek települések szerint
Cukrászdák cukrászda kereső sütemény árak cukrászdák települések szerint
Kisállat kereskedések  Kisállat kereskedés kereső Kisállat boltok r üzelet áruház települések szerint
Nemzeti Dohányboltok Nemzeti Dohánybolt kereső dohány áruk árak boltok üzelet áruház települések szerint
 
Legfrissebb Boltok a FontosInfok.hu Szaknévsorban:
Csodaszarvas eBolt Ajándékbolt Magyarország Budapest
FociFan Shop Sportbolt Magyarország Balassagyarmat
Fökövy Csaba Numizmatika Magyarország Bátonyterenye
Empire Kárpitos.Com Kárpitos Magyarország Budapest
Kronos Antikvitás Régiségbolt Magyarország Szombathely
Carolus Art Régiségkereskedő Magyarország Tát
Antikweb Régiségek, Antikvitások Régiségpiac Magyarország Tiszaföldvár
Antik Budapest Régiségbolt Magyarország Budapest
Bardoni Intérieur Galéria Magyarország Budapest
Nudelman Numzimatika Numizmatika Magyarország Budapest
Hirdesse ön is tevékenységét teljesen ingyen az FontosInfok.hu Szaknévsorban!! Töltse fel adatait Ön is >>
ABC sorendben:
A  |  B  |  C  |  D  |  E  |  F  |  G  |  H  |  I  |  J  |  K  |  L  |  M  |  N  |  O  |  P  |  Q  |  R  |  S  |  T  |  U  |  V  |  W  |  X  |  Y  |  Z
"A" betûvel kezdõdõk a Szaknévsorban
Abaúj Antikvárium Antikvárium Magyarország Kistokaj
Aczél Zálogház Zálogház Magyarország Budapest
Amicus Antikvárium Antikvárium Magyarország Budapest
André Kertész Fotómúzeum Múzeum Magyarország Szigetbecse
Antik Budapest Régiségbolt Magyarország Budapest
Antik-Bazár Régiségbolt Magyarország Budapest Videos
Antikea Áruház Régiségbolt Magyarország Budaörs
Antikweb Régiségek, Antikvitások Régiségpiac Magyarország Tiszaföldvár
Aquincumi Múzeum és Régészeti Park Múzeum Magyarország Budapest Videos
Art Home Galéria Galéria Magyarország Budapest Videos
Art Market Budapest Művészeti vásár Magyarország Budapest Videos
 
Legfrissebb kereskedelmi hírek:
Ezekben a munkakörökben pillanatok alatt elhelyezkedhet Magyarországon
Az internetes kereskedelemre figyelhet a versenyhivatal
A dm munkahelyei a legnépszerűbbek a kereskedelemben
Erre költenek legtöbbet az interneten a magyarok
Áremelkedéshez vezethet a kereskedelem újraszabályozása
SPAR: Óriási lett a bérnyomás a létszámhiány miatt
 
Untitled Document

Kereskedelmi szótár

A | B | C | Cs | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | Ny | O | P | R | S | Sz | T | U | V


A

ABC-elemzés: az áruválaszték teljesítményét értékelő módszer, amely minden cikkelemre meghatározza, hogy mekkora arányban részesedik a kiskereskedelmi vállalat árbevételéből (vagy bruttó árréstömegéből).

Adattárház: külső és belső forrásokból származó információk szisztematikus és folyamatosan mentett adatbázisa, amely a vállalat számára azonnali elemzési és információközvetítési lehetőséget biztosít.

Adatbiztonság: az adatok jogosulatlan megszerzése, módosítása, és tönkretétele elleni műszaki és szervezeti intézkedések, eljárások együttes rendszere.

Akciókra szakosodott kiskereskedelmi üzletek (value retailing): az üzlet kis alapterületen elsősorban az alacsonyabb vásárlóerővel rendelkező rétegeket és az akcióvadász fogyasztókat célozza meg. Az akciós kiskereskedők közé tartoznak például a 100 Forintos boltok, a végkiárusításra szakosodott üzletek (close-out stores), a gyári lerakatok (factory outlets), de idesorolhatóak a használtcikk kiskereskedők is.

Alapvető termékkategória: olyan termékkategória, amely hosszabb időszakon keresztül stabil, állandó kereslettel rendelkeznek.

Alapkészlet: a becsült forgalom és rendelési idő figyelembe vételével meghatározott készletszint, amelynek a készletek feltöltésekor rendelkezésre kell állni, hogy az adott időszak keresletét ki tudja elégíteni a kiskereskedelmi vállalat.

Aukciós vállalat: spekulációs célból tárolja az árut, és annak adja el, aki a legmagasabb árat hajlandó fizetni érte.

Általános nagykereskedő: olyan klasszikus és teljes szolgáltatást nyújtó nagykereskedő, akik számos árucsoporttal foglalkozik, viszont az egyes árucsoportokban nem túl mély a kínálatot nyújt.

Áralapú termékcsomag (price bundling): a kiskereskedelmi vállalat és a gyártó kettő vagy több különböző termék (szolgáltatás) együttesen árengedménnyel értékesít.

Árucsoportokra szakosodott nagykereskedő: teljes körű nagykereskedelmi tevékenységet végez és egy-egy árucsoportra specializálódik. Az árucsoporton belül számos kategóriát és cikkelemet forgalmaznak, ezért ideális kiszolgálói a kiskereskedelmi szaküzleteknek.

Áruszállító nagykereskedő: korlátozott szolgáltatást nyújt, mivel mozgó raktárként néhány termékkategóriát árusít tehergépkocsiról. Többnyire azonos útvonalakon, főként tartós élelmiszereket, napi fogyasztási cikkeket értékesít.

Általános áruház: széles és egyben mély választék jellemzi, amely számos szolgáltatást kínál a fogyasztók számára és a kiskereskedelmi tevékenységét árucsoportonként osztályokra bontva végzi.

Árengedmény: adott cikkelem árának időszakos csökkentése.

B

Beszerzési költségkeret ellenőrző rendszer (Open-to-buy System): a készletállomány változásait követi nyomon és megmutatja, hogy adott időszakban a kiskereskedelmi vállalat mekkora összeget fektetett be árukészletekbe, és mekkora összeg áll méng rendelkezésére újabb beszerzések finanszírozására.

Beszerzési költségkeret (Open-to-buy): a tervezett záró készletérték és előirányzott zárókészletérték különbsége adott időszakban.

Beszerzési költségterv: a beszerzési költségterv határozza meg azt a konkrét összeget, amely az adott cikkelemre/termékkategóriára adott időszakban elkölthető a tervezett készlet-megtérülés figyelembe vételével.

Bevásárlóközpont: olyan építészetileg egységes, kereskedelmi célra tervezett, építetett, és közösen működtettett komplexum, amely egy adott vonzáskörzet ellátására szolgáló, különböző típusú és méretű üzletek, szolgáltató létesítmények szerves egysége.

Bizományos nagykereskedő: elsősorban az értékesítésre összpontosít, mivel az eladótól bizományba veszi a terméket, és az értékesítést követően fizeti ki az áru ellenértékét.

Biztonsági készlet: az a minimális árumennyiség, amely a készlethiány elkerüléséhez szükséges.

Bróker: az eladó és vevő közötti akár eseti tranzakció létrejöttét segítik, azaz a kereslet és kínálatot hangolja össze.

Bruttó árréstömeg: a nettó árbevétel és az eladott áruk beszerzési értékének különbsége, amely fedezetet nyújt a kiskereskedelmi vállalat működési költségeire és nyereségére.

Bruttó árrés %: a bruttó árréstömeg és a nettó árbevétel hányadosa.

Kereskedelmi tevékenység: a termékek és szolgáltatások gazdasági tevékenység keretében történő, átalakítás nélküli értékesítése, szállítása, illetve szolgáltatás nyújtása.

Kereskedelmi funkció: a gyártó és a fogyasztó közötti földrajzi, mennyiségi, minőségi, és időbeli távolságokat áthidaló tevékenységek.

Értékesítési csatorna: egy termék vagy szolgáltatás értékesítésébe bekapcsolódó vállalatok halmaza, amely eljuttatja a terméket (szolgáltatást) a gyártótól a végső fogyasztóig.

Kiskereskedelem: olyan értékteremtő tevékenységek halmaza, amely a termékeket és a szolgáltatásokat a végső fogyasztónak értékesíti.

Nagykereskedelem: termékek és szolgáltatások átalakítás nélküli továbbértékesítése (kereskedő, feldolgozó, termékek raktározásával, szállításával, valamint a termékekhez kapcsolódó közvetlen szolgáltatásnyújtással foglalkozó) viszonteladók számára.

Piaci koncentráció: olyan piaci folyamatok, ahol a kereskedelmi vállalatok száma csökken és a fennmaradó vállalatok piaci részesedésének növekszik.

Klasszikus nagykereskedő: a termékek beszerzésével és értékesítésével foglalkoznak, a saját nevükön kereskedik az árukkal, valamint a nagykereskedelmi szolgáltatások széles körét nyújtja viszonteladói számára.


Termékvonalra szakosodott nagykereskedő: teljes körű szolgáltatást nyújtó közvetítő, amely egy-egy termékkategóriára, de azon belül mély választékra szakosodik.

Polcfeltöltő nagykereskedő (rack jobber): szorosan együttműködik a kiskereskedőkkel és nem csupán a klasszikus beszerzés, raktározás, szállítás feladatokat végzi el, hanem a kiskereskedelmi üzletekben a polcfeltöltést is, illetve visszaveszik az el nem adott termékeket.

Cash&Carry nagykereskedő: korlátozott szolgáltatást nyújtó nagykereskedő, amely elsősorban az áruválaszték kialakításával és raktározással foglalkozik. Az áruszállításról a vevőnek magának kell gondoskodnia és az áruk ellenértékét a helyszínen készpénzben kiegyenlítenie.


Tranzitáló nagykereskedő: (drop shipper) saját nevükön kereskedő közvetítő, amely az árut fizikailag nem veszik birtokba, hanem csupán az eladó és vevő közötti tranzakciót szervezik meg, illetve a szállítmányozás adminisztrációját végzik el.

Csomagküldő nagykereskedő: katalóguson segítségével értékesíti a gyártóktól beszerzett árucikkeket.

Termelő ügynöke: nem a saját nevében kereskedő viszonteladó, kettő vagy több gyártót képvisel, és a vevők számára teljes termékvonalakat kínál. Többnyire egymást kiegészítő termékeket forgalmaz.

Értékesítési ügynök: egy termékvonalat vagy a termelő teljes kínálatát értékesíti tovább viszonteladóknak. Teljes körű nagykereskedelmi tevékenységet végez, azonban a gyártó nevében kereskednek. Az értékesítési ügynökök a gyártó értékesítési részlegét helyettesíti, és kiegészítő termékekkel foglalkozik.


Termelők értékesítési szervezete: gyakran a gyártó cég tulajdonában vannak, és támogató szolgáltatásokat nyújtanak, illetve a termék értékesítését végzik.

Értékesítési kirendeltség (képviselet): a termelő vállalat nagykereskedelmi szervezete, vagy kizárólagos forgalmazásra szerződött nagykereskedelmi cég, amely a gyártás helyétől távol eső piacokon forgalmazza a termékeket.

Specializálódott nagykereskedő: többnyire kooperáción alapuló marketingtársulás, amelyek speciális termékekkel (pl. gabona, élő állat, hal, dohánylevél, nyers szőrme, olajcégek, folyékony kőolaj) kereskednek főként árutőzsdei ügyletek lebonyolításában.

Választékszélesség: a kiskereskedő által, az üzletben forgalmazott termékkategóriák száma.

Termékkategória: azonos, vagy nagyon hasonló fogyasztói szükségleteket kielégítő cikkelemek halmaza.

Cikkelem (Stock Keeping Unit, SKU): a választékpolitika legkisebb eleme, egyedi jellemzőkkel bíró terméket jelöl, amelyet vonalkód címke azonosít.

Választékmélység: egy adott termékkategórián belül a kiskereskedő által forgalmazott cikkelemek száma.

Szupermarket: nagyméretű (1000 négyzetmétert meghaladó), alacsony költséggel, nagy forgalmat megcélzó önkiszolgáló üzlet, amely széleskörű élelmiszer- és napi cikk választékkal rendelkezik.

Hipermarket: nagy alapterületű (10 000 négyzetmétert meghaladó) élelmiszer- és napi cikket forgalmazó, de jelentős non-food kínálattal rendelkező kiskereskedelmi egység.

Hagyományos kisbolt: kis alapterületű (akár 50 nm alatt is), korlátozott és változó áruválasztékot tartó (erősségük a frissáru, élvezeti cikkek) üzletek, amelyek jól megközelíthetőek. A fogyasztók elsősorban mindennapi bevásárlások során keresik fel őket kis értékű vásárlások lebonyolításához. Gyakran családi vállalkozásokként működnek.

Kényelmi üzletek (convenience store): korlátozott áruválasztékkal és könnyen megközelíthető, útba eső telephelyekkel rendelkeznek. A kényelmi üzletek lényege a gyors vásárlás és fizetés. A vásárolt árucikkeket (snack, üdítő, újság) a fogyasztók általában a vásárlást követő 30 percben elfogyasztják

Drogéria: főként háztartási cikkeket, test- és szépségápolási cikkeket forgalmaz 600-800 négyzetméter alapterületű, könnyen elérhető telephelyeken. A drogériák a széles és mély választék mellett számos szolgáltatást kínálnak a vásárlók számára, mint például a filmelőhívás, az ajándékcsomagolás.

Raktáráruház: a nagykereskedelmi vállalatok végső fogyasztók számára történő értékesítése raktári környezetben, sok esetben nagyobb kiszerelésekben.


Szaküzlet: jellemzően szűk választékkal rendelkeznek, viszont a termékkategóriákon belül nagyon mély kínálatot tartanak. Az üzletek többnyire kis alapterületűek, az eladószemélyzet viszont magasan képzett és számos szolgáltatást nyújtanak a fogyasztóknak.

Szakáruház: a diszkontüzletek és a szaküzletek keresztezésének tekinthetők, amelyek nagy alapterületen néhány termékkategóriából mély választékkal rendelkeznek. Erősségük a tanácsadás és a széles körű szolgáltatás, jelentős alapterületük miatt azonban inkább külterületre települnek más profilú szakáruházakkal társulva.

Csomagküldő szolgálat: kiskereskedő katalógus segítségével értékesíti az árukínálatukat, amelyek általános, illetve specializált kínálattal is rendelkezhet.

Direkt mail értékesítés: a kiskereskedelmi vállalat levélküldeményekkel és prospektusokkal kommunikálja az ajánlatukat a megcélzott fogyasztók felé.

Elektronikus (on-line) kiskereskedő: az Interneten értékesítik és kommunikálják a termékeiket a fogyasztók felé.

Direkt értékesítés: értékesítési ügynök, gyakran független közvetítő személyesen lép kapcsolatba a fogyasztóval vagy az otthonában, vagy a munkahelyén. A direkt értékesítés fontos eleme az árubemutatás, amelynek során a termék/szolgáltatás előnyeit részletesen bemutatja az ügynök, majd a vásárlási döntés után felveszi a rendelést és gondoskodik az áru leszállításáról.

Teleshop: során a fogyasztók a televíziós kereskedelmi műsorokban bemutatott termékeket vásárolhatják meg telefonos megrendelés útján. Az értékesítési módszer fontos eleme az árubemutatás, és az azonnali vásárlásra motiválás (hard-selling).

Kiskereskedelmi automata: a terméket (kávét, szendvicset, csokoládét, üdítőt) vagy szolgáltatást (pénzkifizetést, mobilfeltöltést) egy automata tárolja és értékesíti a vásárlóknak. Az automatákat jól megközelíthető, nagy forgalmú helyekre telepítik, kis helyigénnyel rendelkeznek.

Kiskereskedelmi harmonika elmélete: ciklikus elmélet, amely azt feltételezi, hogy a kiskereskedelmi fejlődés során a széles és nem mély választék, illetve a szűk, de mély választékstratégiák váltják egymást.

Választékracionalizálás: a kiskereskedő folyamatosan figyelemmel követi az egyes árucsoportok teljesítményét és a profitcélok elérése érdekében kisebb változtatásokat végez, azaz a rosszul teljesítő kategóriákat eltávolítja a választékból és másokkal helyettesíti.

Választék újrapozícionálása: úgy alakítják át a kínálatot, hogy jobban illeszkedjen a célpiac igényeihez. Az újrapozícionálás nemcsak a választékot, hanem az árszínvonalat is érinti.

Választéknövekedési stratégia: a kiskereskedő új kategóriákat és árucsoportokat ad a meglévő választékhoz.

Választékdiverzifikáció: a kiskereskedő a meglévő árukínálathoz kevésbé kapcsolódó termékkategóriákat, cikkelemeket ad hozzá.

Lefölözés: olyan választékdiverzifikáció, amelynek során a kiskereskedő az átlagos profitrátát meghaladó cikkelemeket ad hozzá az áruválasztékhoz.

Scrambling: olyan választékdiverzifikáció, amelynek során a kiskereskedő nagy forgási sebességű, nagy mennyiségben eladható árucsoportokat, termékkategória vesz fel az árukínálatába.

Kiskereskedelmi kerék elmélete: a ciklikus fejlődési elmélet feltételezi, hogy a kiskereskedők az alacsony ár - kevés szolgáltatás koncepciótól a magasabb ár - magasabb szintű szolgáltatású üzlettípusok felé fejlődnek.

Rutin felpozícionálás (trading up): a kiskereskedő a meglévő szolgáltatások mennyiséget növeli.

Újszerű felpozícionálás: új szolgáltatások felvétele a meglévő szolgáltatások mellé.

Innovatív felpozícionálás: új ár-szolgáltatás kombináció bevezetését jelenti.

Dialektikus megközelítés: nem ciklikus fejlődéselmélet azt feltételezi, hogy az új kiskereskedelmi formák egymástól nagyon különböző (hagyományos és innovatív) üzlettípusok szintéziseként alakulnak ki.

Evolúciós elmélet: nem ciklikus fejlődéselmélet, amely azt feltételezi, hogy azok a kiskereskedelmi üzlettípusok (populáció egyedei) élik túl a piaci versenyt (szelekciós mechanizmus), amelyek képesek megfelelő stratégiai válaszokat (adaptáció) adni a fogyasztói magatartásban, a technológiai, versenyben, jogi szabályozásban bekövetkező környezeti változásokra.

Többcsatornás kiskereskedelem: a kiskereskedő az általa forgalmazott árukínálatot bolti és nem bolti kiskereskedelmi formák kombinált alkalmazásával értékesíti a végső fogyasztók számára.

Fogyasztói magatartás: a termékek és szolgáltatások megszerzése és használata során végzett tevékenységek halmaza (termék- és üzletválasztás) összessége, amelynek célja a fogyasztói elégedettség növelése.

Extenzív probléma-megoldás: olyan vásárlási döntési típus, amely a legnagyobb erőfeszítést igényli a fogyasztótól, magas keresési költségekkel párosul, és a vásárló sok időt tölt el az egyes alternatívák értékelésével.

Korlátozott probléma-megoldás: olyan vásárlási döntési típus, amely esetében a fogyasztó már rendelkezik valamilyen tapasztalattal a termékről és a kiskereskedőről, ezért az észlelt kockázata nem túl magas, alacsonyabbak a keresési költségei.

Rutindöntés: olyan vásárlási döntési típus, amely kialakult szokásokon, preferenciákon alapul, gyakran vezet márka, illetve üzlet iránti lojalitáshoz.

Funkcionális szükséglet: alapvetően az árucikk működéséhez közvetlenül kapcsolódó szükséglet.

Pszichológiai szükséglet: a vásárláshoz kapcsolódó élmények iránti szükséglet.

Hibrid vásárlói magatartás: ugyanaz a fogyasztó a vásárlás észlelt kockázata és a termék fontossága miatt árérzékeny és nem árérzékeny magatartást is tanúsít.

Fishbein-modell: döntési szabály, amely abból a feltételezésből indul ki, hogy a fogyasztók egy kiskereskedőre vagy egy termékre jellemzők súlyozott halmazaként tekintenek.

Üzlet iránti preferencia: a fogyasztó pozitív attitűddel rendelkezik az üzlet iránt. A preferencia nem feltétlenül vezet az üzlet kiválasztásához és felkereséséhez.

Üzlet iránti lojalitás: a fogyasztó kiskereskedő iránti elkötelezettségén alapul, amely egyrészt pozitív érzelmi kötődést, de egyben vásárlási hajlandóságot is magában foglal.

Referenciacsoport: minden olyan csoportot magában foglal, amely az egyén attitűdjeire vagy magatartására közvetlen (személyes) vagy közvetett hatással vannak.

Kultúra: azon tanult meggyőződések, hitek, értékek és szokások összessége, amelyek egy adott társadalomban irányítják a fogyasztók magatartását.

Piacszegmentáció: a piac homogén csoportokra való bontása, amelyek hasonló szükségletekkel és preferenciákkal rendelkeznek, ezért ugyanarra a kiskereskedelmi stratégiára hasonlóan reagálnak.

Vásárlóerő-index: geodemográfiai szegmentációs eszköz, amely kifejezi, hogy egy adott területen az országos átlaghoz képest (100%) mekkora a lakosság vásárlóereje.

Életstílus: olyan egyedi jellemzőket, tulajdonságokat foglal magában, amelyek leírják valamely kultúra vagy csoport életstílusát, amelyek más csoportoktól/kultúráktól megkülönböztetik őket. Az életstílus a kultúra, az értékek, szimbólumok, szokások és büntetések halmazaként fogható fel.

Döntési korlátok: olyan akadályok, amelyek gátolják a fogyasztókat a számukra optimális (a legnagyobb hasznosságot nyújtó) megoldás választásában.

Kiskereskedelmi stratégia: olyan cél- és eszközrendszer, amelynek révén a vállalat képes kielégíteni a fogyasztók szükségleteit a megfelelő választék, a megfelelő árszínvonal, megfelelő helyen és időben való biztosításával úgy, hogy hosszú távon nyereséges működést biztosít a kiskereskedelmi vállalat számára.

Választékpolitika: olyan átfogó kiskereskedelmi tevékenység, amely magában foglalja az áruválaszték elemzését, tervezését, beszerzését, és ellenőrzését, valamint gondoskodik arról, hogy az üzletben a megfelelő összetételű áruválaszték megfelelő mennyiségben, időben és helyen rendelkezésre álljon.

Kiskereskedelmi árpolitika: magában foglalja a kiskereskedelmi vállalat általános árképzési stratégiájának kialakítását, az árképzés eszközeinek meghatározását.

Kiskereskedelmi kommunikáció: minden olyan tevékenységet magában foglal, amelynek révén a kiskereskedelmi vállalat megfogalmazza és információkat juttat el a fogyasztókhoz az áruválasztékról, és az általa nyújtott szolgáltatásról annak érdekében, hogy befolyásolja a fogyasztók attitűdjét és magatartását.

Kiskereskedelmi szolgáltatáspolitika: minden olyan tevékenységet és programot felölel, amelynek célja, hogy a fogyasztó számára értéket teremtsen, és a vásárlási élményt növelje.

Telephely-kiválasztás: magában foglalja a telephely típusának kiválasztását, a keresleti jellemzők elemzését, a makro és mikro földrajzi adottságok értékelését, a vonzáskörzet felosztását és a várható kereslet becslését.

Üzlet atmoszférája: az üzlet fizikai megjelenésének (építészet, stílus, szimbólumok, display, színek, világítás, hőmérséklet, illatok és hangok együttes hatása), amelynek hatására a fogyasztó fejében kialakul az adott üzlet imázsa. Az atmoszféra információkat kommunikál az üzlet szolgáltatásáról, árszínvonaláról, és a választékról.

Piaci penetráció: a kiskereskedelmi vállalat olyan növekedési stratégiája, amelynek során a meglévő bolthálózatra és a jelenlegi fogyasztóikra koncentrálva ér el növekedést.

Piacbővítés: a kiskereskedelmi vállalat olyan növekedési stratégiája, amelynek során a meglévő üzlettípusokkal új célpiacot céloz meg.

Üzlettípus fejlesztés: a kiskereskedelmi vállalat olyan növekedési stratégiája, amelynek során a kiskereskedelmi mix új kombinációját fejleszti ki és ismerteti meg a meglévő fogyasztói bázisával.

Diverzifikáció: a kiskereskedelmi vállalat olyan növekedési stratégiája, amelynek során új célcsoportot kíván kiszolgálni új üzlettípussal a vállalat.

Stratégiatervezési folyamat: a kiskereskedelmi stratégia létrehozásához szükséges lépéseket (a vállalat küldetésének megfogalmazását, a piaci környezet elemzését, a stratégiai lehetőségek azonosítását és értékelését, a konkrét célkitűzések megfogalmazását, a célokhoz erőforrások rendelését, a stratégia megvalósításához szükséges kiskereskedelmi mix kialakítását, majd a teljesítmény mérését és szükséges változások megtételét) tartalmazza.

Választékpolitika: olyan átfogó kiskereskedelmi tevékenység, amely magában foglalja a kiskereskedelmi tevékenység során az áruválaszték elemzését, tervezését, beszerzését, kezelését, és ellenőrzését, illetve gondoskodik arról, hogy az üzletben az áruválaszték megfelelő összetételben, megfelelő mennyiségben, időben és megfelelő helyen álljon rendelkezésre.

Kategóriamenedzsment: a gyártók és kiskereskedők közötti együttműködés, amelynek során a választékpolitika középpontjában a kategóriából származó árbevétel, és nyereség maximalizálása a cél.

Planogram: olyan diagram, amely a termékkategória cikkelemeinek kihelyezését (polckihelyezés módja, elfoglalt polchely) ábrázolja grafikus formában.

Készlet-megtérülés: a bruttó árrés százalékos értékének és a forgási sebesség szorzata, amely a termékkategória (cikkelem) nyereséghez való hozzájárulását mutatja meg.

Eladott áruk beszerzési értéke (ELÁBÉ): az értékesítésre került árukészlet beszerzési költségét(nagykereskedelmi ár, adminisztrációs költségek) foglalja magában.

Nettó árbevétel: a bruttó árbevétel általános forgalmi adóval csökkentett összege, amely a kiskereskedelmi vállalat értékesítési tevékenységének outputja.

Forgási sebesség: a kiskereskedelmi értékén számított átlagos készletérték és a nettó árbevétel hányadosa, amely megmutatja, hogy egy adott időtartamban (heti, havi, negyedévi, ...stb.) hányszor fordult meg a kiskereskedő árukészlete. A forgási sebesség beszerzési áron is kiszámítható, azonban ekkor a beszerzési áron számított átlagos készletértéket az eladott áruk beszerzési értékéhez kell viszonyítani.


Szezonális termékkategória: olyan termékkategória, amely hosszabb időszakon keresztül van jelen az áruválasztékban, azonban a termékek iránit kereslet ciklikus mozgást ír le.

Divattermék: olyan termékkategória, amelynek a kereslete néhány szezont foglal magában, majd hanyatló fázisba kerül.

Kihaló termékkategória: olyan termékkategória, amely iránt a kereslet gyors növekedést, majd ugyanilyen gyors hanyatlást mutat.

Választékterv: azoknak a cikkelemeknek a listája, amelyek a termékkategóriában szerepelnek.

Rendelési idő: az az időtartam, amely a rendelés feladástól az áru polcra kerüléséig tart.

Kiszolgálási színvonal: adott cikkelem iránt jelentkező kereslet hány százalékát képes a kiskereskedő kielégíteni az alapkészlet alapján.

Kereskedelmi márka: olyan árucikk, amelyet csak egy meghatározott kereskedelmi láncban értékesítenek. A kereskedelmi márkákat gyakran saját márkáknak is nevezik.

Generikus kereskedelmi márka: alapvető árucikkek, amelyek alacsony előállítási költséggel rendelkeznek, minőségük nem kiemelkedő, általában a termékkategóriában a legalacsonyabb árat képviselik.

Prémium kereskedelmi márka: olyan cikkelemek, amelyeket ugyan a kiskereskedő forgalmaz kizárólagosan, de nem viseli az üzletlánc nevét és a gyártói márkák minőségét biztosítja.

Másolt kereskedelmi márka: megjelenésükben a termékkategóira piacvezető márkáit másolják, azonban minőségben, árban alacsonyabban pozícionáltak.

Versenyző kereskedelmi márka: a piacvezető márka mellé pozícionált cikkelem, amelynek célja, hogy a fogyasztók helyettesítő termékként észleljék a kereskedelmi márkát.

Rendelési pont: az az adott időszakra vonatkozó készletszint, amelynél a következő rendelést fel kell adni, hogy a kiskereskedő elkerülje a készlethiányt.

Rendelési mennyiség: a rendelési pont és a kiszolgálási színvonal különbségeként meghatározható árumennyiség.

Készletérték-csökkenés: a készletek értékét számos tényező, így pl. a fogyasztóknak adott árengedmények, munkavállalóknak adott kedvezmények, illetve az áruveszteség (áru nem megfelelő kezelése, könyvelési hiba, bolti lopás) csökkenti, amelyet a kiskereskedőnek figyelembe kell venni.

Készletszükséglet mutató: azt fejezi ki, hogy az időszak (hó, hét) elején a tervezett árbevétel hányszorosának kell nyitó készletként rendelkezésre állni.

Forgási idő: a forgási sebesség időszakra (hónap, hét, nap) vetített mutatója.


Sell-through elemzés: az áruválaszték teljesítményét értékelő módszer, amely az adott kategória (vagy cikkelem) tényleges és tervezett árbevételét hasonlítja össze és meghatározza, hogy az adott kategóriából (cikkelemből) utánrendelésre, vagy a felhalmozódott készletek csökkentésére van szükség.


Szállítói teljesítmény súlyozott modellje: a szállítók teljesítményét súlyozott szorzatösszegként határozza meg, ahol a súlyok az adott teljesíténykritérium relatív fontosságát jelölik.

Kiskereskedelmi ár: az a pénzben kifejezett ellenérték, amelyért a fogyasztók az árucikket a kiskereskedőnél megvásárolhatják.

Haszonkulcs: a cikkelem bruttó árréstömegének (kiskereskedelmi ár - beszerzési költség) és a kiksereskedelmi árnak (vagy a beszerzési költségnek) a hányadosa. Első esetben kiskereskedelmi ár-alapú, második esetben beszezerzési költség-alapú haszonkulcsról beszélünk.

Rezervációs ár: az a legmagasabb ár, amelyet a fogyasztó még hajlandó egy árucikkért kifizetni.

Kereslet árrugalmassága: adott cikkelem árának 1 százalékos változása hány százalékkal változtatja meg a cikkelem keresletét.

Kereslet keresztárrugalmassága: adott cikkelem árának 1 százalékos változása hány százalékkal változtatja meg egy másik cikkelem keresletét.

Mindennap alacsony árak (Every Day Low Pricing): olyan ár- és akciópolitika, amelynek során a kiskereskedő hosszabb időszakon keresztül tartósan alacsony árszínvonalat határoz meg, viszont nem alkalmaz periódikus árengedményeket.

Magas-alacsony árak (High-Low Pricing): olyan ár- és akciópolitika, amelynek során a kiskereskedő magasabb árszínvonalat határoz meg, azonban rendszeres időközönként nagyobb mértékű árengedményeket nyújt a fogyasztók számára.


Rabatt: olyan árengedmény, amely a kiskereskedelmi ár egy részét visszatéríti a fogyasztónak, maennyiben számlával igazolja a vásárlást.


Több termék összecsomagolása (multi-unit pricing): hasonló vagy ugyanazon termékek együttes értékesítése árengedmény fejében.

Zónaárazás (zone pricing): a kiskereskedő különböző piacokon (üzlettípus, régió, ország) eltérő áron értékesíti ugyanazt a cikkelemet.

Árvezető (loss leader): a kiskereskedő a beszerzési költségnél alacsonyabb áron, veszteséggel értékesíti és intenzíven kommunikálja az adott cikkelemet, hogy a fogyasztók üzletválasztását befolyásolja.

Lélektani árazás: a kiskereskedő az árakat páratlan, illetve kilences értékre kerekítve határozza meg, hogy a fogyasztók által észlelt árszínvonalat csökkentse.

Kiskereskedelmi kommunikáció: minden olyan tevékenységet magában foglal, amelynek révén a kiskereskedő megfogalmazza és eljuttatja a fogyasztókhoz az áruválasztékról és az általa nyújtott szolgáltatásról az információkat annak érdekében, hogy befolyásolja a fogyasztók attitűdjét és magatartását.

Reklám: minden olyan kommunikációs formát magában foglal, amely a hagyományos médiákon keresztül juttatják a kiskereskedő üzeneteit a fogyasztókhoz fizetség ellenében.

Értékesítés-ösztönzés: olyan azonnali cselekvésre ösztönző marketingesemény, amelynek az a célja, hogy közvetlen hatást gyakoroljon a fogyasztói magatartásra.

Kiskereskedelmi kommunikáció: minden olyan tevékenységet magában foglal, amelynek révén a kiskereskedő megfogalmazza és eljuttatja a fogyasztókhoz az áruválasztékról és az általa nyújtott szolgáltatásról az információkat annak érdekében, hogy befolyásolja a fogyasztók attitűdjét és magatartását.

Reklám: minden olyan kommunikációs formát magában foglal, amely a hagyományos médiákon keresztül juttatják a kiskereskedő üzeneteit a fogyasztókhoz fizetség ellenében.

Értékesítés-ösztönzés: olyan azonnali cselekvésre ösztönző marketingesemény, amelynek az a célja, hogy közvetlen hatást gyakoroljon a fogyasztói magatartásra.

Fogyasztói promóció: olyan értékesítés-ösztönzési eszközök, amelyeket a gyártó vállalat a végső fogyasztók számára nyújt.

Kereskedelmi promóció: olyan értékesítés-ösztönzési eszközök, amelyet a gyártó vállalat nyújt a kiskereskedőnek, hogy ösztönözze terméke forgalmazására és hangsúlyozására.

Kiskereskedelmi promóció: a kiskereskedő fogyasztó számára nyújtott értékesítés-ösztönzési eszközök halmaza.

Üzlet atmoszférája: az értékesítési környezetben alkalmazott vizuális kommunikációt, világítást, színeket, zenét, illetve illatokat foglalja magába abból a célból, hogy a fogyasztók érzékszervi és érzelmi reakcióit stimulálja, valamint hatást gyakoroljon a vásárlási magatartásukra.

Weboldal: olyan on-line kommunikációs eszköz, amelyet a kiskereskedő a fogyasztókkal folytatott kommunikációra és értékesítésre használ.

Személyes eladás: olyan tevékenységek halmaza, amelynek során az eladószemélyzet személyes kapcsolatot létesít a fogyasztóval, információt nyújt, meggyőz, megoldja a fogyasztó problémáját.

Direkt marketing: olyan fizetett személyre szóló kommunikációs üzenet, amelyet a kiskereskedő közvetlenül az adott fogyasztónak címez (postai vagy elektronikus levél), amely vásárlásra ösztönzi őket.

Közönségkapcsolatok (Public Relations) nem közvetlen eladási célokat szolgáló üzeneteket továbbít a célközönség felé.

Szájreklám: a vásárlók közötti információ-megosztás a kiskereskedelmi vállalat tevékenységével kapcsolatban, amely hitelessége miatt a vásárlás észlelt kockázatát csökkenti.

Kiskereskedelmi kommunikáció folyamata: magában foglalja a kiskereskedő mindazon tevékenységét, amely a kommunikációs célok meghatározásával, a kommunikációs költségvetés kialakításával, felosztásával, illetve a kiskereskedelmi kommunikáció megvalósításával és értékelésével kapcsolatos.

Határprofit-elemzés: azon a közgazdasági elven alapul, hogy addig érdemes növelni a kiskereskedelmi kommunikációs kiadásokat, amíg a kiadások pótlólagos árbevétel- és nyereségnövekedést generálnak.

Cél-feladat módszer: a kiskereskedő az előzetesen meghatározott kommunikációs célkitűzések eléréséhez szükséges feladatok költségigényét veszi alapul a költségvetés összegének meghatározásához.

Forgalomarányos kommunikációs költségvetés: a kommunikációs ráfordítások az árbevétel változásának megfelelően alakulnak.

Versenytárs-orientált kommunikációs költségvetés: a kiskereskedő piaci részesedése arányában költ kommunikációra.

Maradvány-elv: kommunikációs költségvetést az a pénzösszeg képezi, amennyi más költségek és a kitűzött nyereség árbevételből való levonása után megmarad.

Médiaterv: magában foglalja a kommunikációs tevékenység során felhasználni kívánt kommunikációs csatornákat, (televízió, rádió, magazinok, kültéri reklámhordozók, Internet… stb.), a kommunikáció körét (régiók, üzletek, árucsoportok) és az üzenet küldés időpontját, időzítését.

Lefedettség (coverage): a média által elérhető fogyasztók elméletileg elérhető, maximális számát adja meg.

Elérés (reach): a csatornán keresztül ténylegesen hány fogyasztóval sikerült kontaktust teremtenie az üzenetnek.

Gyakoriság (frequency): egy személyt átlagosan hányszor ért el az üzenet a kommunikáció időszakában.

Ezer kontaktus költsége (Cost per Thousand Method: CPM), amely megmutatja, hogy adott kommunikációs csatorna milyen költség mellett tud elérni 1000 fogyasztót.

Legmagasabb hozam elve: azokhoz a területekhez kell rendelni a nagyobb erőforrásokat, amelyek magasabb hozamot biztosítanak a kiskereskedő számára.

Vertikális reklám-megállapodások: kiskereskedők és szállítóik közötti megállapodás, amelyeknek több formája létezik (reklám-hozzájárulás, közös nyereményjáték, pontgyűjtő akciók).

Horizontális együttműködések: bevásárlóközpontok, vagy más kereskedelmi agglomerációk (pl. belvárosi üzletek) kiskereskedői között, vagy beszerzési társulások, illetve franchise rendszerek esetében tipikusak.

Reklámhatás: a kommunikációs tevékenység milyen mértékben érte el a kitűzött célt (pl. ismertség vagy lojalitás növekedés).

Reklámhatékonyság: a kívánt eredmény mekkora ráfordítás mellett valósult meg, azaz a kommunikációs költségeket a reklámhatásra vetítik.

Márkaismertség (brand salience): a fogyasztók milyen gyakran és mennyire könnyen idézik fel a márkát különféle vásárlási és fogyasztási szituációkban.

Márkateljesítmény (brand performance): a termék vagy szolgáltatás milyen mértékben képes a fogyasztók funkcionális szükségleteit kielégíteni.

Márkaimázs (brand imagery): a kiskereskedő tevékenysége milyen mértékben képes kielégíteni a fogyasztók pszichológiai és társadalmi/közösségi szükségleteit. Az imázs a kiskereskedőhöz kötődő gondolatok és érzések halmaza.

Márka megítélése (brand judgement): a fogyasztók személyes véleményét és értékítéletét fejezi ki, amely pozitív és negatív reakciókat válthat ki.

Márkához kapcsolódó érzelmek (brand feelings): a fogyasztók márkára adott érzelmei és érzelmi reakciói.

Márkarezonancia (brand resonance): a fogyasztók márkával kapcsolatos érzelmi kötődésének intenzitását jellemzi, a lojalitással összefüggő aktivitási szintet.

Rácsszerkezetű eladótér: a hosszan elnyúló, egymás után ismétlődő polcrendszerek elhelyezésével kialakított eladótér-típus, amelynek fő célja az alapterület hatékony kihasználása.

Versenypálya-alakú eladótér: hurkokból álló eladótér-típus, amelyeket folyosók kötnek össze és körbevezetik a vásárlót az eladótérben.

Szabad elrendezésű (butik jellegű) eladótér: az eladótér kialakításának egyik legegyszerűbb formája, ahol az árubemutató polcok és folyosók aszimmetrikusak.

Vizuális kommunikáció: minden olyan eladótérben alkalmazott kommunikációs eszköz (feliratok, táblák, ábrák), amelyek a vásárlót informálja és befolyásolja a tájékozódásban.

Kiskereskedelmi fogyasztói szolgáltatás: olyan tevékenységek és programok halmaza, amelyeket a kiskereskedő azért nyújt a fogyasztóknak, hogy a vásárlásból származó élményt növelje.

Standardizálás: szabályok, technológiai megoldások segítségével hoz létre konzisztens minőségű szolgáltatásokat.

Személyre szabás: kereskedelmi és/vagy szolgáltató vállalat minden egyes fogyasztó személyes szükségleteihez igazítja a szolgáltatását.

Tömeges személyre szabás: a standardizálás és a személyre szabás kombinációja, ahol fogyasztók csoportjait testre szabott ajánlatokkal céloznak meg.

Telephely: olyan földrajzilag körbe határolható terület, ahol a kereskedelmi válllalat erőforrások felhasználásával kereskedelmi szolgáltatást nyújt a fogyasztók számára.

Városközpont: olyan összefüggő kereskedelmi terület, amely a főbb közlekedési útvonalak és egyben a település gazdasági középpontjában található.


Önálló telephely: többnyire a városközponton kívűl, nagyforgalmú útvonalak mentén található különálló telephelyek.

Speciális telephely: alapvetően nem kereskedelmi funkciót ellátó intézményekben, specializálódott kiskereskedelmi egységek létrehozása.

Vonzáskörzet: olyan folytonos földrajzi terület, amely magában foglalja a kiskereskedelmi egység vásárlóinak többségét, illetve innen származik árbevételének jelentős része.

Poligon: a vonzáskörzetben élő fogyasztók (háztartások) sűrűségét ábrázoló ponthalmaz.

Telített piac: a vonzáskörzetben jelenlévő piaci szereplők mennyiségben és minőségben is képesek lefedni a fogyasztói keresletet.

Analógián alapuló elemzés: olyan telephely-tervezési módszer, amely már meglévő, sikeresen működő üzlet vonzáskörzetének jellemzői alapján hasonló jellemzőkkel bíró potenciális telephely kiválasztását tűzi ki célul.

Huff gravitációs modell: az üzletválasztás valószínűségét adja meg a telephely méretének és a fogyasztótól való távolságának függvényében.

Logisztika: olyan tevékenységek rendszere, amely biztosítja, hogy az üzleti folyamatok zavartalan lebonyolításához szükséges árucikkek a megfelelő helyen és időpontban, a szükségleteknek megfelelő mennyiségben és választékban álljanak rendelkezésre.

Logisztikai központ: a kereslet és kínálat összehangolásának érdekében árufogadási, áruátvételi, raktározási, áruelőkészítési, komissiózási, szállítási feladatot ellátó egység.

Áruátvétel: az a folyamat, amelynek során ellenőrzik, hogy a szállítólevélen szereplő árucikkek ténylegesen megérkeztek-e, illetve a leszállított áru minősége és mennyisége megfelelő.

Raktártér: kiskereskedelmi vállalat logisztikai rendszerének az a része, ahol az árucikkeket a kiskereskedelmi egységekbe történő kiszállításig kezelik, tárolják, szállításra előkészítik.

Keresztdokkolás: általában számítógéppel vezérelt elosztórendszer lehetővé teszi, hogy a beérkező és a kimenő járművel egy épületen belül átrakodnak.

Komissiózás: az áruk megrendelések szerinti kigyűjtését és összeválogatását megvalósító folyamat, maely a megrendelések átvételével kezdődik, és a kigyűjtött áruk rendelésenkénti összeállításával fejeződik be.

Rendelési lista: Az egyes üzletekbe kiszállítandó árucikkek és mennyiségük listája.

Árukigyűjtési jegyzék: adott napon egy cikkelemből kiszállítandó mennyiség listája.

Túratervezés: a kiszállítási útvonalak kialakítása, amely a szállítóeszközhöz rendelt rakomány eljuttatásának, és az általa kiszolgált üzletek ellátásának költségeit minimalizálja.

Raklevél: a szállított termékek listáját, mennyiségét tartalmazza.

Fuvarlevél: a szállítmányozó dokumentuma, amely a szolgáltatás tartalmát és a fuvardíjat tartalmazza.

Szállítmányjegyzék: a túraútvonal állomásait és a címzettek listáját tartalmazó lista, ahová adott gépjárműnek az árut le kell szállítania.

Visszutas logisztika: az értékesítési csatornában - a fogyasztótól a gyártóig -visszafelé áramló áru kezelését felölelő logisztikai tevékenységek összessége.

Vonalkód: árucikkek azonosítására álló szám- és vonalrendszer, amely gépi leolvasásra alkalmas.

RFID: rádiófrekvenciás chip, amely áruazonosító és más információk tárolására, továbbítására alkalmas.

Elektronikus adatcsere (EDI): üzleti dokumentumok, adatok elektronikus áramoltatása a kereskedők és szállítók között.


Lojalitásprogramok: olyan ösztönzőkből álló marketingprogram, amely ismételt vásárlásokat indukál és a törzsvásárlói kárta használata révén szisztematikus adatgyűjtésre alkalmas.

Ügyfélkapcsolati menedzsment (Customer Relationship Management: CRM): olyan üzleti koncepció, amely stratégiák, programok, és rendszerek halmazaként arra koncentrál, hogy azonosítsa és növelje a kiskereskedelmi vállalat legértékesebb ügyfeleinek lojalitását.

Eladószemélyzet-menedzsment: olyan vállalati tevékenységek halmaza, amelyek az eladószemélyzet toborzását, kiválasztását, képzését, motiválását, értékelését, illetve javadalmazását foglalja magában.

Munkaköri elemzés: az alkalmazott által ellátandó tevékenységeket foglalja magában, amelyek alapján értékelik az állásra jelentkezőket.

Munkaköri leírás: az eladó által ellátandó feladatok és a teljesítményre vonatkozó, konkrét elvárásokat.

On-the-job tréning: az eladószemélyzet üzletben történő képzése, amelynek során az üzletvezető, vagy osztályvezető felelő az új munkatárs betanításáért.

Coaching: az eladószemélyzet szintén az üzletben sajátítja el a szükséges ismereteket, amelynek során egy tapasztalt eladó segíti, illetve konzultál vele.

In-door tréning: teremben lefolytatott, formális képzés, amely előadások, kommunikációs gyakorlatok, szerepjátékok lebonyolítására alkalmas.

Sikerek&kudarcok elemzése: az üzletvezetővel, vagy tapasztalt munkatárssal folytatott rendszeres konzultáció a pozitív, illetve negatív kimenetelű értékesítési helyzetek elemzésére.

Motiváció: olyan belső állapot, amely meghatározott célok teljesítése felé mozgatja az egyént.

Értékesítési kvóta: egy adott időszakban teljesítendő eladások értékét és/vagy mennyiségét tükrözi.

Tevékenységi kvóta: az eladószemélyzet értékesítési tevékenység során kifejtett erőfeszítése, amely nem közvetlenül az árbevételhez kapcsolódik.

Jutalék: olyan kompenzációs eszköz, amely az árbevétel arányában állapítja meg az eladószemélyzet rendszeres díjazását.

Értékesítési verseny: elsősorban rövidtávú, konkrét értékesítési célok elérését ösztönzik, amelyet pénzbeli és/vagy természetbeni juttatásokkal honorál a vállalat.

Munkakör-gazdagítás (job enrichment): a meglévő munkaköri feladatok mellett új feladatokat bíznak az eladószemélyzetre, amelyek új kihívást jelentenek és csökkentik a munka monotonitását.

Stratégiai profit modell: olyan vállalati teljesítménymérő rendszer, amely az eszközarányos nyereség középpontba állításával a válllati eszközök hasznosítását és a tevékenység nyereségességét méri.

Eszközarányos nyereség (Return on Assets: ROA): a profitráta és az eszköz-megtérülés szorzataként számított mutató.

Profitráta: a vállalat által megtermelt nettó profti és nettó árbevétel hányadosa.

Eszköz-megtérülés: a vállalat által használt erőforrások hasznosításának mértékét fejezi ki, amely a nettó árbevétel és a vállalat eszközértékének hányadosa.

Tevékenység-alapú költségelemzés (Activity-based Costing): az kiskereskedelmi tevékenység kapcsán felmerülő költségeket az egyes költséghelyekhez (értékesítési csatornák, láncok, üzletek) közvetlenül hozzárendeli.

Hatékonyság: adott mértékegységben kifejezett kibocsátás (output) és erőforrás (input) hányadosaként képzett teljesítménymutató.

 

 
Főoldal | Fontos Kérdések | Fontos Információk|  Menetrendek
Legfrissebb Fontos Kérdések:
További Fontos Kérdések >>
 
FontosInfok.hu - a közhasznú információk gyűjteménye

Honlapunkról
Hogyan működik?
Hogyan vásárolhatok?
Ingyenes hirdetés

Regisztráció
Elfelejtett jelszó
Írjon nekünk!
Hírlevelet kérek

Település infok
Fogalomtár, lexikon
Ki kicsoda? ............................ Mesetár: 2000 db mese

Közlekedési mentrendek
Fesztivál menetrendek
Várható időjárás
..... Postai nyitvartások

Fontosinfok.hu Kövessen minket a Facebookon is!!! H kedvelsz minket lájkolj!! Fontosinfok.hu a közhasznú adtok gyűjteménye település információk foglaomtár ki kicsoda? Mesetár menetrendek stb. Fontosinfok.hu a közhasznú adtok gyűjteménye település információk foglaomtár ki kicsoda? Mesetár menetrendek stb. Fontosinfok.hu a közhasznú adtok gyűjteménye település információk foglaomtár ki kicsoda? Mesetár menetrendek stb. Fontosinfok.hu a közhasznú adtok gyűjteménye település információk foglaomtár ki kicsoda? Mesetár menetrendek stb. Fontosinfok.hu a közhasznú adtok gyűjteménye település információk foglaomtár ki kicsoda? Mesetár menetrendek stb.
© 2017 Fontosinfok.hu | Hírlevél | Elérhetőség | Üzletszabályzat | Médiaajánlat | Szerzői jogok | Fontosinfok.hu adatvédelmi elvei